donderdag 10 februari 2011

Contrastvloeistof

Toen ik me zondagavond bedacht dat de opgezette klieren te maken hadden met de contrastvloeistof ben ik gaan googlen. Ik wilde dat het de contrastvloeistof was want anders was het misschien de kanker. Google zei heel overtuigend van niet. Er kunnen allergische reacties optreden als misselijkheid, uitslag bladiebla. Niets nergens, opgezette klieren, als bijwerking.

Heel voorzichtig legde ik het bij de huisarts neer. Zij bevestigde me dat het lymfesysteem rotzooi opruimt maar gooide het liever op mijn algehele gesteldheid. Ze belde voor me naar Amsterdam en kreeg de uitslag van de MRI waar niets te lezen was over mijn klieren.
Ik was even gerust.
Dinsdagnacht werd ik weer onrustig, ik lag nog steeds wijdarms in bed. Woensdag zelf AVL gebeld. De mammacareverpleegkundige luisterde heeeeeeeeel erg aandachtig naar mijn hele lange verhaal. Dat was fijn. Haar conclusie was: u maakt zich dus zorgen. Ja zei ik. Haar antwoord was dat ik deze dag (woensdag) besproken zou worden in het team n.a.v. de MRI. Ze kon een belafspraak voor me maken voor donderdag ochtend.
Goed, weer even tevreden.

Woensdagnacht, bart al in slaap. Ik nog hyper van het salsadansen, zeg ik: lief,  volgens mij lig ik met mijn armen tegen mijn lijf.  Donderdagochtend onder de douche, ik durf het niet te geloven maar het is toch echt ietsje minder dik.

De hele ochtend gewacht op een telefoontje van het AVL. Gelukkig niet alleen want ik had gezelligheidsbezoek. Om 13.00 uur besloot ik dat de ochtend voorbij was. Ik ben zelf gaan bellen. Om 14.00 uur had ik ze te pakken. De mammacareverpleegkundige kon me vertellen dat alle telefoontjes die vandaag gedaan zouden moeten worden, nog niet gedaan waren.
Dan wacht ik nog maar even………
Ik check nog even bij haar wie ik moet bellen als ik om 16.00 uur zelf nog wil bellen, want dat is mijn plan.
Om 15.30 word ik gebeld door een nurse practitionar, een andere dan die mij zou bellen. Die mij zou bellen is op vakantie.
Ik vertel haar mijn verhaal. Haar eerste reactie is. Oh ik denk dat het door de contrastvloeistof komt, dat gebeurt wel eens.
Geen zin om met haar in discussie te gaan waarom niemand me heeft gezegd dat dit kan gebeuren, maar blij dat iemand bevestigd wat ik zelf al dacht.
Ik neem dit mee in het gesprek volgende week bij de chirurg.

Verder vertelt ze me dat niet de hele okselklier op de MRI te zien is dus dat het niet vanzelfsprekend is dat daar naar gekeken wordt.
Ze weet niet wat er wordt gedaan met de bevindingen van de MRI, dat hoor ik dinsdag. Ik ben nog niet in het team besproken, dat is altijd op woensdag. Ik herinner haar er aan dat het gisteren woensdag was. Dat weet ze maar ik ben toen niet besproken. Ze legt dit hele verhaal bij de chirurg neer waar ik dinsdag naar toe moet.

Ik heb net nog even gevoeld, en ik durf nu echt te zeggen dat ze minder dik zijn, die klieren.
Morgen nog minder. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten