woensdag 20 april 2011

Martin Bril

Gisterenavond in bed luister ik halfslapend, ogen dicht, tegen Bart aangekropen, mee naar Pauw en Witteman.
De vrouw van Martin Bril heeft een boek samengesteld uit de laatste stukken die hij heeft geschreven in zijn leven en over zijn leven. Martin Bril is een bekende schrijver en overleden aan kanker. Ik hoor mensen op tv zeggen dat zijn boek “mooi” is en “goed” is. Een ieder geeft zijn eigen interpretatie eraan. Het boek heet “evenwicht” Ik dommel te veel weg om te horen waar het woord “evenwicht” in dit geval vandaan komt, ik meen te horen dat hij dit nodig had om dicht bij zichzelf te kunnen blijven.
Ik dommel weg maar tegelijkertijd heb ik soort helder moment. Het woord “evenwicht” heeft voor mij een betekenis met betrekking tot de kanker en mijn schrijven. Het schrijven brengt de onrustige gevoelens die ik soms heb weer in balans. Ik heb wel eens vaker verteld, soms moet het eruit, als ik het dan niet opschrijf zou ik het eruit kotsen. Zo voelt het.
Het heldere en wakkere gevoel wat ik heel even heb komt denk ik voort uit herkenning van wat ik hoor. Bevestiging doet goed.
Meer kan ik me vandaag niet herinneren van wat zich gisteren bij P&W afspeelde.

Ik wil wel nog even wat zeggen tegen Martin Bril. Martin ik heb gehoord dat je goed en mooi schreef. De naam van je nieuwste boek maakt me nieuwsgierig. Er kwamen wel eens boeken van jou onder mijn ogen, maar blijkbaar vond ik ze niet aantrekkelijk genoeg om te lezen.  Sorry.
Het laatste boek wat jij schreef gaat het eerste boek worden dat ik van jou lees. Alvast bedankt voor het schrijven ervan.

p.s. En hierbij ook de hartelijke dank aan zijn vrouw die er voor heeft gezorgd dat ik het kan lezen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten