donderdag 5 mei 2011

Voeding en beweging

Mijn belevenissen in de taxi schrijf ik apart op. Ik merk dat ik de chauffeurs graag interview. Ik ben nieuwsgierig aangelegd, dat wist ik al. Ik wil graag weten hoe lang ze al op de taxi werken… Wat ze van het werk vinden… Ik ben verbaasd over veel dingen die ik te horen krijg. Bijvoorbeeld dat Amsterdam voor een aantal “vreemd” terrein is. Niet alleen voor het werk maar ook privé. Ik hoor keuzes die ze gemaakt hebben in hun leven,  en de motivatie erachter. Sommigen hoef ik niets te vragen maar beginnen uit zichzelf  “hun” levensverhaal te vertellen of over “hun” ervaring met kanker te praten. Iedere dag een nieuw verhaal.

Ik hou niet in de gaten hoe vaak ik al geweest ben. Alleen in mijn agenda kan ik het zien of zoals vandaag, wanneer ik mijn ervaring met taxichauffeur nr. 6 opschrijf. 
Zes dus al gaat er door mijn hoofd. Voorlopig hou ik de ervaringen van deze ritten nog voor mezelf. Moet nog bedenken hoe ik hun privacy het beste kan waarborgen.

Uit ervaringsverhalen had ik gehoord dat je in het begin niets merkt van de bestraling en naar gelang de tijd vordert je vooral steeds meer moe wordt. Bij mij sloeg de moeheid al meteen toe. Na een paar keer herkende ik een patroon. Ongeveer 2 à 3 uur na de bestraling stort ik in. Waardoor het nu precies komt vraag ik me niet af, het is er toch wel. Ik ging rekenen. Tussen de 2 en de 3 uur ben ik kwijt voor die paar seconden bestraling en dan thuisgekomen nog 2 uur slapen, dat is 5 uur op een dag. Ik zie het natuurlijk niet als 5 uur verlies op een dag want de bestraling is voor een goed doel. Maar ik doe toch liever andere dingen. Dus denk denk hoe kan ik dit anders doen. Ik kan accepteren dat ik moe ben en mijn lichaam rust nodig heeft. Ik voel namelijk mijn ogen dichtvallen, ik krijg een soort van hartkloppingen, en de energie zakt uit mijn lijf. Een gevoel wat ik hooguit herken van een avond flink stappen, vroeg weer opstaan en wat je dan de volgende dag eind van de middag voelt. Het overkomt me en ik geef er aan toe.

Wat kan ik doen met voeding, wat kan ik doen met beweging? Kanker of niet, deze twee vind ik  belangrijk in relatie tot een gezond lichaam. Om je energie in balans te houden.

Ik ben al weer aardig op weg naar mijn oude niveau van beweging. Ik sport 2x per week in de fitness, best fanatiek (al zeg ik het zelf). Het ziet er naar uit dat ik volgende week weer voluit mee salsa dans. Tot nu toe heb ik het dansen beperkt tot één man (mijn eigen), en deed alleen mijn rechterarm mee. Ik voel links nog een duidelijk elastiek maar ik kan er weer alle kanten mee op. Dankzij mijn eigen verzonnen oefeningen. Een aantal weken deed ik iedere ochtend aan Yoga maar dat is er sinds de bestraling bij in geschoten.
Vandaag heb ik mijn slaapje ingeruild voor een uur Yoga.

Over voeding heb ik altijd al bepaalde ideeën. Bewust met voeding bezig zijn. Dat betekent voor mij vooral dat het heel erg lekker moet zijn. Mijn smaakpapillen zijn veeleisend. Ik kies zorgvuldig mijn producten uit en ben van diverse keukens thuis. Ik heb vrienden en vriendinnen waarmee ik niet uitgepraat raak over eten. Gesprekken waarbij het speeksel me letterlijk in de mond kan lopen. Hmmmmm……….lekker………
Gezond, zou moeten zijn aardappels, groente, vlees, fruit. Koolhydraten, eiwitten, vetten, vitaminen, mineralen. Leren luisteren naar waar het lichaam om vraagt is voor mij niet gemakkelijk. De verleiding naar meer kan ik meestal niet weerstaan. Wanneer het maar gevarieerd is, komt het wel goed, denk ik altijd.

Alhoewel ik een aantal kilo te zwaar ben is diëten niets voor mij. Ik weiger het min of meer.
De afgelopen dagen zak ik dus een aantal uren na de bestraling in elkaar. Ik heb besloten dat ik de rest van de dag mijn lichaam niet extra moet belasten dan nodig. Licht eten dus.
Een vriendje van mij die aan”RAW” food doet maakt groente smoothies. Dat schijnen energieboosts te zijn. Bovendien licht verteerbaar, doordat de groentes en het fruit al gemalen zijn hoef je niet meer te kauwen en wordt het snel opgenomen door je lichaam.
Na de bestraling van vandaag heb ik nog fut, dus nog even op naar de natuurwinkel.
Na mijn uurtje Yoga wat ik vandaag doe in plaats van een dutje maak ik voor mezelf zo’n groen drankje van spinazie, komkommer en nog wat “gezonde” dingen.

Hiermee lukt het vandaag om andere dingen te doen dan slapen. De komende week ga ik me hier nog wat meer mee bezig houden. Voelen wat het me brengt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten